-
تاثیر تمرینات واقعیت مجازی بر تعادل، حس عمقی، دامنه حرکتی و پارامتر های مکانی و زمانی گیت کودکان فلج مغزی همی پلژی ، با تاکید بر اندام تحتانی
-
- تاریخ انتشار 1399/12/20
- تعداد صفحات 11
- زبان مقاله فارسی
- حجم فایل 755 کیلو بایت
- تعداد مشاهده چکیده 272
- قیمت 29,000 تومان
- تخفیف 0 تومان
- قیمت با احتساب تخفیف: 29,000 تومان
- قیمت برای کاربران عضو سایت: 23,200 تومان
- محل انتشار سومین همایش ملی علوم ورزشی، تربیت بدنی و مدیریت راهبردی در ورزش
-
نویسندگان مقاله
- حمید آرین پور کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و اسیب های ورزشی-موسسه آموزش عالی و حکیم نظامی قوچان-ایران
- محمد کریمی زاده اردکانی دکترای حرکات اصلاحی و اسیب های ورزشی-هیات علمی دانشگاه تهران –ایران
- کریم خلاقی بیرک علیا دکترای حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی-مدیر گروه موسسه آموزش عالی و حکیم نظامی قوچان-ایران
-
چکیده مقاله
فلج مغزی به عنوان یک اختلال رشدی پیشرونده در حرکت و پوسچر که به آسیب های غیر پیشرونده در مغز نابالغ نسبت داده می شود، شیوعی برابر با ۲ تا ۲ / ۵ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده دارد همی پلژی یا فلج ناکامل یک سمت بدن در حدود یک سوم کودکان مبتلا به فلج مغزی وجود دارد یکی از روش های درمانی که اخیرا در درمان توانبخشی طیف گسترده ای از بیماریها مورد استفاده قرار گرفته است، واقعیت مجازی می باشد. تکنولوژی واقعیت مجازی شبیه سازی جهان پیرامون از طریق کامپیوتر و ارتباط با آن توسط یک ارتباط دهنده است از این رو در پژوهش حاضر به تاثیر تمرینات واقعیت مجازی بر تعادل، حس عمقی، دامنه حرکتی و پارامتر های مکانی و زمانی گیت کودکان فلج مغزی همی پلژی ، با تاکید بر اندام تحتانی پرداخته شد. تحقیق حاضر از نوع 2 گروهی همراه با مداخله تمرینی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 24 پسر مبتلا به همی پلژی شهرستان قوچان با دامنه سنی 7 الی12سال براساس نرم افزار جی پاور بودند. تعادل ايستا و ديناميك آزمودني ها با استفاده از مقياس تعادل برگ ( BBS ) ارزيابي شداز آزمون TUG برای سنجش تعادل ایستا و پویا استفاده شد اندازه گیری حس عمقی در زانو ومچ پا انجام شد. در این تحقیق از روش بازسازی زاویه مفصل به صورت غیر فعال استفاده شد. برای تمرین واقعیت مجازی از سیستم Xbox Kinect که استفاده شد برای تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون آزمونهای مقدماتی تحلیل کواریانس کلوموگروف اسمیرنوف، آزمون برابري واريانس خطا (لون)،همگني شيب رگرسيون استفاده شد و برای آزمون فرضیه ها از تحليل كواريانس استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین خطای حس عمقی زانو بطور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است مچنین میانگین خطای حس عمقی مچ پا بطور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است از طرفی نیز میانگین تعادل بطور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. همچنین میانگین طول ،عرض و آهنگ گام بطور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است..و میانگین دامنه حرکتی مچ پا با و بدون اعمال وزن بطور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته بود ، علیرغم پتانسیل کاربرد واقعیت مجازی در توانبخشی کودکان مبتلا به فلج مغزی، مطالعات اندکی در این حیطه انجام شده است با توجه به اثر بخشی تمرینات واقعیت مجازی بر تعادل، دامنه حرکتی و پارامتر های مکانی و زمانی راه رفتن کودکان فلج مغزی همی پلژی به متخصصین و مربیان پیشنهاد میشود در راستای توانبخشی این افراداز انواع تمرینات واقعیت مجازی بهره مند شوند
-
کلید واژه
فلج مغزی/همی پلژی/واقعیت مجازی/تعادل/راه رفتن
-
راهنمای خرید و دانلود
- اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
- با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
- برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
- در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
- لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.