Loading
0 رای
  • کرامات عارفان و صوفیان در تذکره الاولیای عطار نیشابوری

    • تاریخ انتشار 1400/11/07
    • تعداد صفحات 43
    • زبان مقاله فارسی
    • حجم فایل 584 کیلو بایت
    • تعداد مشاهده چکیده 677
    • قیمت 29,000 تومان
    • تخفیف 0 تومان
    • قیمت با احتساب تخفیف: 29,000 تومان
    • قیمت برای کاربران عضو سایت: 23,200 تومان
    • محل انتشار ششمین کنگره ملی فرهنگ وادبیات فارسی
  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    خوارق عادت اموری هستند که افراد عادی از انجام آن عاجز و ناتوانند معجزه، کرامات و سحر در دستة خوارق عادت جای دارند. معجزه تنها مختص پیامبران است. در حالیکه کرامات به اولیا نسبت داده شده است که با ایجاد شرایطی همچون مطیع بودن در برابر خدا و تزکیه نفس به آن نائل می شوند. و دلیلی بر حقانیت وجود خداوند و راهی جهت ارشاد گمراهان است. اما سحر از آنجاییکه بیشتر جنبه منفعت طلبی و سودجویی دارد و ابزاری جهت گمراهی افراد بود در نزد عرفا همواره مورد نکوهش واقع میشد.در کتاب¬های مرتبط با تصوف کرامات بسیاری به اولیا و عرفا نسبت داده شده است. انجام امور خارق العاده که دیگران از انجام آن عاجز و ناتوان بودند و افراد در بسیاری از موارد جهت رفع مشکلات و گرفتاری¬های خویش به ولی مراجعه می نمودند تا از مشکلات آنها گره گشایی نماید. تذکره الاولیای عطار از این منظر کرامات گستردگی و ویژگی خاصی دارد . از آنجایی که عطار در این کتاب به شرح حال ۹۷ تن از اولیای تصوف پرداخته است در این مقاله سعی شده است ابتدا تعریفی جامع از معجزه، کرامت و سحر ارائه شود و تفاوت کرامت با معجزه و سحر بیان شود سپس کرامات این اولیا دسته‌بندی گردد و مشخص شود که هر یک از اولیا دارای چه کرامات ارزنده¬ای بوده‌اند .

  • کلید واژه

    اولیا، تصوف/ کرامات/ تذکره الاولیا/

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.