Loading
0 رای
  • بررسی سبک های معماری در زیبایی شناسی اسلامی موردی: شهر کرمانشاه

  • نویسندگان مقاله
    • وحید صادقی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
  • چکیده مقاله

    در هر جامعه ای که در آن دین مربوط به آن جامعه حاکم است، هر جزء از فعالیت های آن جامعه ارتباط نزدیک باعوامل مذهبی رایج در آن جامعه دارد. در جامعه اسلامی که دین اسلام اساس تشکیل دهنده آن جامعه است. هنرهای مختلفی از جمله معماری، از مهم ترین تجلیات اصول اسلامی هستند. بعد از ورود اسلام به ایران و آشنایی ایرانیان با جهان بینی اسلامی باعث تغییر و تحول افکار و عقاید ایرانیان اصیل و با فرهنگ شد، جهان بینی اسلامی بر معماری ایران تاثیر گذاشته و موجب شکل گیری بناهای مختلفی از جمله مسجد، خانه، تکیه، کاروانسرا و دیگر بناها بر طبق بمانی نظری اسلامی شد، قسمت های مختلف فضاهای ذکر شده مثل گنبد، مناره، ورودی، هشتی و دیگر بناها بر طبق اصول و مبانی اسلامی به وجود آمده است و سبب شکل گیری سبکی از معماری شد که امروزه با نام معماری اسلامی ایران مشهور است. این سبک معماری همچون تمامی سبک های موجود در معماری، تحت تاثیر خصوصیات بومی و تاریخی خود بوده است، یکی از مهمترین و موفق ترین مکاتب اسلامی به شمار می آید. بررسی اصول معماری در بناهای مختلف اسلامی، مانند معانی گنبد، حجاب، محراب و زیبایی شناسی در معماری اسلامی ایران از اهداف مقاله حاضر است و سعی شده است، اصولی که بر طبق ارزش های دینی در معماری اسلامی ایران به وجود آمده اند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند. نتایج حاکی از آن است که فضاهای اسلامی ایران براساس ارزش دینی اسلامی به وجود آمده اند. گسترش شهرنشینی و به دنبال آن مشکلات خاص زندگی شهری بیش ازپیش توجه به راهبردها و چاره های سودمندی برای بهینه سازی شهروندان راضروری ساخته است.
    نقش انسان در فرآیند ادراک، نقش کارآمد است که از طریق سازماندهی ذهن، مجموعه اطلاعات رسیده را جمع بندی و خلاصه می کند و این اطلاعات زیبایی شناختی هستند که به اثر هنری شخصیت می دهند و در واقع همان چیزی هستند که یک بنا را به اثر هنری تبدیل می کنند.
    هدف ازاین موضوع درک مفهوم معماری اسلامی علل پیدایش و پاره ای ازخصوصیات آن و بررسی معیارهای زیباشناسی دراین جنبش اجتماعی فرهنگی و هنری است .دراین مقاله به تعریف و توضیح درمورد زیبایی و زیبایی شناسی و هنرغرب به عنوان خاستگاه و مهدشکلی گیری این سبک پرداخته ایم یافته های حاصل ازاین تحقیق نشان میدهد که سبک های معماری اسلامی در شهر کرمانشاه چه تاثیری بر زیبایی شناسی شهری داشته است.

  • کلید واژه

    زیباشناسی/سبک معماری/ معماری اسلامی//شهر کرمانشاه

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.