Loading
0 رای
  • مروری بربیفنیل های پلی کلرینه در تالاب های ایران

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    زمینه و هدف: آلاینده¬های سمی محیطی تاثیر زیادی روی اکوسیستم¬ها دارند. بیفنیل¬های پلی¬کرینه از لحاظ سرطانزایی ، مقاومت در برابر تجزیه، تجمع زیستی در طول زنجیره غذایی و همچنین الزام حذف کامل آن¬ها از محیط زیست اهمیت دارند. رسوبات در کف آب می تواند به عنوان یک مخزن عمل کند که PCBs در مقدار کمی به آب اضافه شود. غلظت PCBs در ماهی می¬تواند تا صدها هزار برابر نسبت به آب بیشتر باشد و در مرگ دسته جمعی پرندگان نیز نقش دارد. با توجه به جایگاه باارزش تالاب¬ها در ایران و چالش¬های پیش¬رو، این مطالعه مروری بر اندازه¬گیری¬های انجام شده¬ی بیفنیل¬های پلی¬کلرینه در آب، رسوب، ماهیان و پرندگان تالاب¬هادارد تا میزان و روند آلودگی را در طی سال¬های اندازه¬گیری نشان دهد.
    روش بررسی: تحقیق به روش مروري و با استفاده از واژه هاي کلیدی Polychlorinated Biphenyls ,PCBs, ,residues , Bio magnification, IRANو Wetland با جستجو در Database های EBM Cochrane Database of Systematic Review،Ovid Medline, Web of Science, Pub Med و SID به منظور دستیابی به مقالات پژوهشی در مجلات علمی- پژوهشی داخل کشور و مجلات پژوهشی بین المللی انجام پذیرفت. تعداد 100 مقاله بدست آمد که پس از بررسی عناوین و چکیده مقالات، تعدادي از آنها به دلیل عدم ارتباط با اهداف مطالعه حذف گردید. در نهایت منابع واجد شرایط انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در خاتمه نتیجه گیري کلی بعمل آمد.
    یافته ¬ها: مهمترین یافته¬هاي این مطالعه دسته بندي کردن اندازه¬گیری¬های انجام شده بر اساس محیط یا ارگانیسم مورد مطالعه، به ترتیب سال اندازه¬گیری و تجزیه و تحلیل آنها در تالاب¬های ایران است.
    نتیجه گیري: رابطه معناداری بین PCBsدر آب، تالاب، رسوب و ماهی وجود دارد. بزرگنمایی زیستی در غلظت بیفنیل¬های پلی¬کلره به¬وضوح مشاهده می¬شود. میانگین مقادیری که تاکنون اندازه¬گیری شده¬اند از هیچ یک از استانداردهای تعیین شده تجاوز نمی کند. البته وجود هر میزان از این آلاینده ها در تالاب¬ها مناسب نبوده و باید سعی در کاهش ورود این آلاینده ها به محیط زیست گردد. تحقیقات بعدی باید به سمت تعیین ارتباط بین هیدروکربن¬های مواد نفتی و غلظتPCBs هدایت شود.

  • کلید واژه

    بیفنیل های پلی کلرینه/ ایران/ تالاب/ بزرگنمایی زیستی

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.