Loading
0 رای
  • بررسی تأثیر کشش عضلات بر عملکرد حس عمقی و تعادل در مفصل زانوی بازیکنان فوتبال بعد از خستگی موضعی

  • نویسندگان مقاله
    • داود امینی دانشجوی کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی حرکت اصلاحی/ امدادگری ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
  • چکیده مقاله

    اين مطالعه با هدف بررسی تأثیر کشش عضلات بر عملکرد حس عمقی و تعادل در مفصل زانوی بازیکنان فوتبال بعد از خستگی موضعی انجام شده است و در اين تحقيق سعى شده با ارائه برنامه تمرينى به گروهى از فوتباليست هاى جوان، بررسى شود كه آيا کشش عضلات بر عملکرد حس عمقی و تعادل در مفصل زانوی بازیکنان فوتبال بعد از خستگی موضعی تأثیرگذار است یا خیر؟
    پژوهش حاضر از نوع مطالعات موردي مي باشد. روش تحقيق حاز نوع نيمه تجربي مي¬باشد كه به شكل ميداني-آزمايشگاهي اجرا شد. جامعۀ آماري پژوهش را 32 فوتباليست مرد 18 تا 28 سال باشگاه غفاری تاکستان مشغول به بازي بودند. که از بین این افراد در نهایت 10 نفر نمونه تحقیق را (نمونه گيري به صورت دردسترس)، تشكيل دادند که به صورت تصادفي ساده و پس از کامل کردن فرم رضایتنامۀ شرکت در پژوهش که با معیارهای ورود و خروج مطابقت داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. براي تحلیل داده ها، داده هاي گردآوري شده در نرم افزار SPSS نسخه 24 وارد شد. قبل از تجزیه و تحلیل داده ها، متغیرهاي کمی از لحاظ نرمال بودن از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنوف بررسی شدند. جهت مقایسه میانگین خطای بازسازی قبل و بعد از هرجلسه و در 4 جلسه، از اندازه گیری مکرر و برای مقایسه تغییرات در 4 گروه از آنالیز واریانس استفاده شد. برای بررسی تکرارپذیری اندازه گیری خطای بازسازی زاویه نیز از ICC استفاده شد که میزان آن خوب و 8 / 0 بود.
    يافته ها در غالب تغییر خطای مطلق و نسبی بازسازی زاویه اکستنشن زانو پس از گرم کردن، در سه زاویه 20 ، 45 و 60 درجه در فوتبالیست¬ها ارائه شدند. در رابطه با بررسي يافته های مربوط به خطای مطلق بازسازی زاويه در برنامه گرم کردن تنها و بدون کشش در 60 درجه تنشن عضله نقش بیشتری دارد. هرچه تنشن عضله ای بیشتر باشد خطای بازسازی کمتر می شود. چنانچه در برکناری گیرنده های مفصلی، عضله می تواند با افزایش تنشن خطا را جبران نموده و بهبود بخشد. دو عامل گرم کردن و کشش هر دو باعث کاهش تنشن می شوند. از طرفی در رابطه با بررسي يافته¬های مربوط به خطای نسبي بازسازی زاويه چنانچه نتایج نشان می¬دهد تشابه بسیار زیادی بین خطاهای بازسازی مطلق و نسبی وجود دارد با این تفاوت که در گروه کشش هردو عضله در 60 درجه اگرچه افزایش خطای بازسازی وجود داشت؛ اما معنی دار نبود و در گروه کشش همسترینگ در 20 درجه نیز تفاوت معنی¬دار دیده نشد.
    در نهایت نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که در بازسازی زاویه از فلکشن زانو به اکستنشن، بیشترین نقش را عضله همسترینگ ایفا می کند و کشش آن باعث کاهش دقت در حس وضعیت مفصل زانو می گردد.

  • کلید واژه

    حس عمقی/خستگی موضعی/ کشش عضلات/ فوتبالیست/ آسیب مفصل زانو

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.