Loading
0 رای
  • مدرنیته و عدم ایجاد حس مکان در زندگی شهری به روایت تصویر

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    مدرنیته مهم‌ترین موضوعی است که عرصه اندیشه و عمل انسان را در طول سده‏های اخیر تحت سیطره خود قرار داده و شهر به مثابه بستری برای ظهور و حضور آن تلقی شده است.تهران به‌عنوان نماد مدرنیته ایرانی، در بسیاری از فیلم‌های سینمایی مورد توجه قرار گرفته، به‌گونه‌ای که تصویر تهران در این فیلم‌ها، در واقع تاریخ تحولات مدرنیته ایرانی به شمار می‌رود. ازاین‌روست با میانجی‌گری سینما و از خلال تفسیر آثار سینمایی به درک روابط، هویت و ساختارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی فضاهای شهری و نیز تناقضات موجود در بین آنها نائل شده و نهایتاً تأملی انتقادی از مدرنیته در ایران ارائه داد.در این میان فضاهای شهری و بناهای معماری به عنوان یک رویداد فیلم از اهمیت زیادی برخوردارندو معرف موقعیت زمانی مکانی فرهنگی تاریخی اجتماعی و ... در فیلم هستند.به طوری که توجه به مقوله شهر در سینما به صورت جدی و آگاهانه ،ایده جدیدی است که می تواند مورد توجه کارگردانان و فیلم سازان قرار گیرد.فضاهای شهری ما در سینمای ایران باید دارای شخصیت گردیده و به عباراتی منعکس کننده هویت ایرانی باشند در این مقاله برآنیم به ارتباط متقابل معماری و سینما به عنوان دو عنصر مکمل و نمایش اثرات منفی شهری و عدم ایجاد حس مکان در زندگی روزمره انسان پرداخته.روش تحقیق در این مقاله روش اکتشافی و با استناد به آثار چندی از فیلمسازان است که یافته های پژوهشی،تصویری روشنی از تحولات شهر و سوژه های شهری ارائه می دهد.

  • کلید واژه

    مدرنیته/معماری/حس مکان/سینما

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.