Loading
0 رای
  • كليما توريسم، نقش اقليم و آب و هوا در فرايند توسعه گردشگري استان کردستان

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    اقلیم امروزه به عنوان بخش زيرساخت در توسعه صنعت توريسم مورد توجه برنامه ريزان، پژوهشگران و دست اندركاران امور گردشگري است. بررسي آثار گردشگران و جهانگردان در بسياري از كشورهاي جهان نشان مي دهد كه پديده هاي شاخص جغرافيايي كه طبيعتاً تحت تأثير اقليم و يا اثر گذار بر اقليم و آب و هوا هستند، براي جلب و جذب گردشگران جذابيت بيشتري داشته است.
    از جهتي ديگر ميل طبيعي انسان به طبيعت و بهره گيري از مواهب آن اصلي شناخته شده است. سيل مسافران در مناطق سرد و فصول سرما به سمت مناطق گرم و معتدل و برعكس و نيز استفاده از امكانات سواحل درياها و درياچه ها و استقرار انبوه جمعيت در مناطق خوش آب و هوا مؤيد اين مسئله است كه انسان در طبيعت زاده شده و ميل طبيعي او به بهره گيري از طبيعت است.
    سطح تغييرات اقليمي و پيامدهاي حاصله از آن به يکي از چالش ها و دغدغه هاي مهم جامعه جهاني در قرن بيست و يکم بدل شده است. طبيعتاَ اين تغييرات بر مقاصد گردشگري و توسعه آتي آن ها تاثير گذاشته و مديريت اين مقاصد را در آينده با بحران ها و چالش هاي جدي مواجه خواهد نمود.تغييرات اقليمي، يکي از جدي ترين تهديدهاي محيطي در قرن 21 به شمار مي آيد که نقش بسزايي در عرصه هاي مختلف زندگي بشري ايفا مي کند. اقليم و گردشگري داراي رابطه اي دوسويه هستند. از آنجا که جاذبه هاي طبيعي براي بسياري از مقاصد گردشگري منبع اصلي جذب گردشگر محسوب مي شوند و به طور فزاينده اي گردشگران علاقمند هستند تعطيلات خود را در مکان هاي بکر و طبيعي سپري کنند، شرايط اقليمي در موفقيت و توسعه بلند مدت صنعت نقش مهمي ايفا مي کند. تنوع اقليمي، طول و کيفيت فصول گردشگري و سودآوري صنعت را متاثر مي کند مثلا در کانادا برآورد شده است که 1 درجه افزايش دما در تابستان باعث 4 درصد افزايش در هزينه صرف شده توسط گردشگران مي شود. به طور کلي اقليم تاثير زيادي بر گردشگري و خصوصاَ تفرج دارد و در بعضي مناطق سبب جايگزيني جاذبه هاي گردشگري منطقه مي شود. از سوي ديگر گردشگري از طريق انتشار گازهاي گلخانه اي باعث تسريع روند تغييرات اقليمي مي شود.
    مطمئناً اقليم و آب و هوا و اعتدال آن، ميزان پذيرش و جذب مسافر و گردشگر را افزايش مي دهد. اين نكته شايد كمتر در تحقيقات و پژوهش هاي بخش گردشگري به صورت مستقل مطرح و مورد بررسي قرار گرفته باشد. لذا در اين نوشتار تلاش شده تا ويژگي ها و مشخصات پديده هاي شاخص طبيعي و جغرافيايي منطقه معرفي گرددوبر نقاط حساس اقلیم ی تاکیید شود با امید اینکه با در نظرگرفتن تغییرات اقلیمی گامی در جهت جذب گردشگر در استان کردستان که دارای تنوع اقلیمی خاصی می باشدصورت گردد.

  • کلید واژه

    اقلیم/کردستان/گردشگر/تغییرات اقلیمی

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.