Loading
0 رای
  • بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری ونقش آن بر نواحی روستایی ( مطالعه موردی: بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر)

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    يكي از گزينه هايي كه امروزه به دليل گسترش شهرنشيني و آلودگي محيطهاي شهري، ذهن بسياري از سياستگذاران، برنامه ريزان و مجريان سرمايه گذاري توسعه روستايي را به خود مشغول كرده، ايجاد و گسترش صنعت گردشگري (توریسم) روستايي مي باشد كه به عنوان يك از صنايع مهم و اساسي در بخش اقتصاد و فرهنگ، مي تواند نقش مهمي در كاهش فشارهاي روحي و رواني شهرها و همچنين جلوگيري از مهاجرتهاي بي رويه روستاييان به شهرها ايفا نمايد. عده اي نيز توسعة گردشگري روستايي را در حل مشكلات مناطق روستايي مؤثر و ضروري ميدانند و آن را شرط لازم براي حركت به سوي عمران و توسعة نواحي قلمداد ميكنند.
    صنعت گردشگري روستايي را بايد همانند لبه هاي تيز يك تيغ بدانيم كه اگر صحيح و بر اساس اصول و نظم، توسعه و گسترش نيابد، نه تنها به عمران و اصلاح مناطق روستايي كمك نخواهد كرد، بلكه آثار مخرب و جبران ناپذيري را بر بخش هاي اجتماعي، اقتصادي، طبيعي، زيست محيطي و ديگر بخش هاي جوامع روستايي و نهايتاً كل جامعه بر جا خواهد گذاشت.
    هدف این مقاله بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری بر نواحی روستایی بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر از دیدگاه ساکنان است. این بخش در فاصله 30 کیلومتری شمال کاشمر قرار دارد و دارای جاذبه های متنوع گردشگری از قبیل جاذبه های طبیعی، فرهنگی و اجتماعی می باشد. در این پژوهش، ابتدا با استفاده ازمتون موجود، برخی شاخص¬های اقتصادی و اجتماعی برای بررسی اثرات فوق الذکر استخراج شده و سپس بر اساس آن، داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه، پرسشنامه و بازدید و مطالعات میدانی ار بخش کوهسرخ کاشمر گرد آوری شده است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است که متناسب با نوع داده ها، آزمون آماری t، برای تحلیل داده ها به کار گرفته شده است. نتایج بدست آمده بیانگر آن است عدم وجود برنامه ریزی سیستماتیک، زیر-ساخت های مناسب و آموزش، موجب پیامد های منفی اقتصادی و اجتماعی شده است. همچنین عدم تبلیغات و سرمایه گذاری چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی در این منطقه، این بخش نتوانسته آنطور که شایسته گردشگری است، خود را شکوفا سازد و باعث جذب گردشگران زیادی شود.

  • کلید واژه

    روستا/گردشگری روستایی/توسعه روستایی/اثرات اقتصادی و اجتماعی/کوهسرخ/کاشمر

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.