Loading
0 رای
  • بررسی مدح و قصیده و چرایی آن در اشعار منوچهری دامغانی

    • تاریخ انتشار 1403/09/02
    • تعداد صفحات 10
    • زبان مقاله فارسی
    • حجم فایل 215 کیلو بایت
    • تعداد مشاهده چکیده 6
    • قیمت 29,000 تومان
    • تخفیف 0 تومان
    • قیمت با احتساب تخفیف: 29,000 تومان
    • قیمت برای کاربران عضو سایت: 23,200 تومان
    • محل انتشار چهارمین همایش بین المللی فرهنگ و ادبیات فارسی
  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    منوچهری دامغانی، شاعر بزرگ سده چهارم و پنجم هجری، در شعر مدحی خود به توصیف طبیعت و استفاده از تصاویر زیبا و خیال‌انگیز می‌پردازد که به خاطر مدایح و قصاید دل نشینش مشهور است . او با بهره‌گیری از زبانی شیوا و تصاویری دلنشین، مدح و ستایش را به گونه‌ای هنرمندانه به تصویر می‌کشد. منوچهری با استفاده از استعارات و تشبیهات متنوع ، زیبایی های طبیعت را با زبانی غنی به نمایش میگذارد و همزمان این زیبایی ها را به شخصیت مورد مدح پیوند میزند. اشعار او نه تنها بیانگر احساسات و دیدگاهای شخصی اوست، بلکه بازتابنده فرهنگ زمان خود نیز می‌باشد . با اینکه شعر او محوریت مدحی دارد ولی جنبه های دیگر سخن او مثل فن سخنوری ، طبیعت گرایی ، به کار گیری تمثیلات زیبا بیشتر به چشم می آید قابل لمس تر است اما به دلیل جنبه مدحی بودن شعر، شاخصه طبیعت گرایی آن به زیر سلطه مدح می رود. این مدحی بودن شعر شاعر تخت تاثیر عواملی درونی و بیرون قرار میگیرد عوامل درونی مانند میل شاعر به افزایش جایگاه ، روشی برای کسب درآمد و ..... عواملی بیرونی مانند سبک غالب شعر آن دوران ، علاقه شاهان ، شرایط جامه و... همه اینها دست به دست هم داده اند تا شاعر شعر زیبا و روان خود را به زیر سایه مدحی بودن قرار دهد.

  • کلید واژه

    مدح/ منوچهری/ قصیده/ غزنویان

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.