Loading
0 رای
  • مقایسه سبک و اندیشه ملامتیّه سحابی استرآبادی بااصول ملامتگری حافظ

    • تاریخ انتشار 1398/11/01
    • تعداد صفحات 17
    • زبان مقاله فارسی
    • حجم فایل 293 کیلو بایت
    • تعداد مشاهده چکیده 517
    • قیمت 19,000 تومان
    • تخفیف 0 تومان
    • قیمت با احتساب تخفیف: 19,000 تومان
    • قیمت برای کاربران عضو سایت: 15,200 تومان
    • محل انتشار دومین کنگره ملی فرهنگ وادبیات فارسی
  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    کمال الدّین سحابی استرآبادی شاعر قرن دهم است . وی از شاعران متقدّم خویش بویژه حافظ پیروی کرده است. این شاعر عارف مسلک،از ریا و خود پرستی بیزاری می جسته،به گونه ای که نشانه هایی از ستیز را که طریقه اهل ملامت است را در دیوان غزلیاتش می توان مشاهده کرد. ملامتیّه گروهی از صوفیان بودند که بر پرهیز از خودنمایی اصرار داشتند؛ به توجه به عقیده این گروه، سالک باید به آنچه مردم درباره وی می گویند، توجه نکند و تنها خدا را در نظرآورد و اخلاص در عمل داشته باشد. بنابراین اصلی ترین پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که سحابی استر آبادی که از تابعان و مقلدّان حافظ بوده است آیا در مبارزه با ریا و ریاکاران و صفای باطن نیز از مشرب ملامتگری حافظ بهره برده است؟پژوهش حاضر علاوه بر تبیین ملامتی بودن سحابی با پیروی از اصول ملامتگری حافظ نشان می دهد که سحابی همچون حافظ برای مبارزه با ریا از ملامت و ملامتگران نمی هراسد و ملامت آنان را ابزاری در جهت دعوت مردم به سوی وارستگی و رهایی از نفس و در نهایت رسیدن به خداوند می دانست و در دیوان غزلیاتش در 150 مورد از مشرب و اصول ملامتگری حافظ تبعیّت نموده و همچون حافظ از ملامت عوام و افراد دون پایه بیمی به خود راه نمی دهد.

  • کلید واژه

    ملامتیّه/حافظ/سحابی استرآبادی/غزل

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.