Loading
0 رای
  • تأثير چهار هفته مصرف مکمل سیر و تمرين هوازي بر سطوح گلوكز و شاخص مقاومت به انسولين در زنان ديابتي نوع دو

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    مقدمه: با توجه به فراواني بالاي ديابت نوع دو و روش هاي مختلف درماني براي آن، نيز اثرات متفاوت سير به عنوان گياه خوراكي كه به وفور يافت مي شود بر روي قند خون و مشخص نبودن ميزان اثر آن، اين تحقيق با تأثير چهار هفته مصرف مکمل سیر و تمرین هوازی بر سطوح گلوكز و شاخص مقاومت به انسولين زنان ديابتي نوع دو انجام شد.
    مواد و روش ها : این مطالعه به روش نیمه تجربی (Randomized Clinical Trial) ) كه بر روي 36 زن ديابتي نوع 2 ( با دامنه ی سنی 0/6±3/47سال ، قد0/4±6/157 سانتی متر، وزن84/28±45/68 کیلوگرم و شاخص توده بدنی3/3±14/28 کیلوگرم بر متر مربع) انتخاب و به طور تصادفی به 4 گروه : تمرین هوازی+ مصرف مکمل سیر (9نفر(، تمرین هوازی + دارونما ) 9نفر )، مکمل سیر(9نفر)، دارونما(9نفر)، تقسیم شدند. آزمودنی های گروه های مکمل به مدت 4 هفته قرص های سیر 300 میلی گرمی با دستور 3 بار در روز (جمعا 900 میلی گرم در روز) محصول شرکت گل دارو اصفهان و دارونمای مورد استفاده از قرص شبه دارو (قرص نشاسته ) پس از وعده های اصلی غذا دریافت نمودند. تمرینات هوازی شامل رکاب زدن روی چرخ کارسنج با شدت 75 تا 60 درصد ضربان قلب ذخیره و مدت زمان 26-20 دقیقه دنبال گردید. در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون، پس از 12 ساعت ناشتایی، در شرایط یکسان نمونه خون، جمع آوری و جهت بررسی سطح گلوکز با استفاده از کیت شرکت پارس آزمون و سطح انسولین خون به روش الایزا و کیت انسانی Diaplus از کشور آمریکا اندازه گیری شد. برای آنالیز داده ها از نرم افزار Spss16 و برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن داده ها از آزمون كولموگروف اسمیرنوف و t وابسته برای تغییرات درون گروهی و آنالیز واریانس یک طرفه و سطح معناداری 05/ p≤ 0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها نشان داد: به دنبال 4 هفته تمرین هوازی و مصرف مکمل سیر بر سطوح گلوکز و مقاومت به انسولین زنان دیابتی نوع 2 تاثیر معناداری نداشت ( 0/050 p ≥).
    نتیجه گیری : تمرين هوازي و مصرف مکمل سیر با اين شدت و مقدار، بر سطح گلوكز خون و شاخص مقاومت به انسولين زنان ديابتي نوع 2 تأثير معناداري نداشت و اين بيماران براي بهر ه برداري مؤثر از تمرين هوازي و مصرف مکمل سیر، بايد تمرین ها را با شدت و مدت بيشتر انجام دهند و سیر را با دوز بالاتر مصرف نمايند.

  • کلید واژه

    مکمل سیر/تمرین هوازی/گلوکز سرم/مقاومت به انسولین

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.