Loading
0 رای
  • پایدارسازی ترانشه و شیروانیها در مسیرجاده، اتوبان و راه آهن با کاشت گیاه وتیور

  • نویسندگان مقاله
    • نسیم صاحب الزمانی کارشناس ارشد مهندسی عمران، مهندسی مدیریت ساخت، مرکز آموزش و تحقیقات راه آهنn
    • پرستو صاحب الزمانی کارشناس ارشد مهندسی عمران، مهندسی مدیریت ساخت، مرکز آموزش و تحقیقات راه آهن
  • چکیده مقاله

    در جاده¬ها و تاسیسات مربوط به آنها، از جمله پل¬ها و کالورت¬ها و همچنین شیب¬های تندی که در اثر خاکبرداری در دامنه¬ها ایجاد می¬شود، بطور ناخواسته پتانسیل فرسایش¬پذیری خاک افزایش می¬یابد. این مشکلات می¬تواند برای خطوط راه آهن به صورت مسدودی خط در اثر ریزش دامنه¬ها و خاکریزها باشد. در اغلب موارد، هزینه احیاء اینگونه¬ تخریب¬ها بسیار بیشتر از هزینه ناچیز اقداماتی است که می¬توان برای حفاظت از خاک در برابر فرسایش انجام داد. روش¬های مختلفی برای افزایش پایداری شیب¬ها وجود دارد که بطور کلی به دو دسته روش¬های سازه¬ای و غیرسازه¬ای تقسیم¬بندی می¬شوند. استفاده از روش¬های سازه¬ای، موضعی و محدود به بازه¬های بسیار کوتاه می¬باشد و امکان توسعه آنها در سطح کلان مقرون به صرفه نیست. در سال¬های اخیر عمده توجه محققان و مهندسان طراح بخصوص در کشورهای در حال توسعه به سمت روش¬های غیرسازه¬ای بوده است که اصطلاحاً تحت عنوان روش¬های بیومهندسی شناخته می¬شود. این روش¬ها از لحاظ طراحی و اجرا ساده¬تر و ارزانتر بوده و سازگاری بسیار بیشتری با محیط زیست منطقه دارند. نکته بسیار مهم در مورد روش¬های بیومهندسی آن است که بر خلاف روش¬های سازه¬ای، نیاز به صرف هزینه زیادی برای نگهداری ندارند و در صورت تخریب جزیی نیز به صورت خودرو مجدداً احیا می¬شوند.
    استفاده از پوشش گیاهی به عنوان یک ابزار بیومهندسی برای پایدارسازی شیب ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. هزینه بسیار کم و همچنین سازگاری بالای آن با محیط زیست، نقش قابل توجهی در گسترش مقبولیت عمومی این روش داشته است.
    با توجه به خصوصیات منحصر به فرد وتیورگراس، اصولاً این گیاه بسیار مفید بوده، و در خصوص کنترل فرسایش خاکریزها و مناطق خاکبرداری شده و همچنین دیگر مناطق شیبداری که در حین جاده¬سازی و سایر فعالیتها که امکان ایجاد فرسایش را ایجاد می¬کنند، بخصوص در مواقعی که بودجه کافی برای تثبیت شیب¬های کنار جاده و دامنه¬ها موجود نمی باشد می-توان بکار برد. همچنین امکان استفاده از وتیورگراس در کاهش آبشستگی و فرسایش و تثبیت کناره¬ها در ورودی و خروجی کالورت-ها به عنوان جایگزینی برای روش¬های پرهزینه متداول فعلی، بررسی خواهد شد. این گیاه در تثبیت دیواره ها و جلوگیری از زیرشویی و فرو نشست ریل های راه آهن از اهمیت والایی برخوردار می باشد که در مسیرهای ریل گذاری در کشورهای های مختلف از جمله استرالیا، چین و ... بکار گرفته می شود. در استرالیا، استفاده از وتیورگراس به عنوان جایگزینی برای روش¬های قدیمی افزایش پایداری شیب کناره بزرگراه ها و مسیرهای راه آهن از قبیل دیواره¬های بتنی منجر به صرفه¬جویی 64 تا 72 درصدی در هزینه¬ پروژه¬ها شده است.

  • کلید واژه

    وتیور/ پایدارسازی/خطوط راه آهن /شیب /ترانشه های ریزشی/ خاک

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.