Loading
0 رای
  • رنگ آمیزی گراف در محیط گرافیکی 3 بعدی با استفاده از الگوریتم ژنتیک تصادفی

  • نویسندگان مقاله
    • حاتمه ناسوتی دانشجوی کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت اله آملی، دانشکده کامپیوتر، آمل، ایران
    • کوروش کیانی دانشیار ، دانشگاه سمنان ، دانشکده برق و کامپیوتر ، سمنان ، ایران
  • چکیده مقاله

    رنگ آمیزی گراف یکی از مسائل مهم در علوم کامپیوتر و ریاضیات است که در چند دهه اخیر توجه فراوانی به آن شده است. مسئله رنگ آمیزی گراف عبارت است از انتصاب K رنگ به رئوس یک گراف به صورتی که هیچ دو راس مجاور در گراف دارای رنگ یکسانی نباشند. مسئله رنگ آمیزی گراف را می توان بنا به کاربرد ، با محدودیت های مختلف در نظر گرفت. در این مقاله رنگ آمیزی گراف را در محیط گرافیکی 3 بعدی در نظر می گیریم، بدین سان که رئوس گراف ، مکعب های هم اندازه ای هستند که باید رنگ آمیزی شوند و بین هر راس با رئوس مجاور - مکعب های همسایه - یالی قرار دارد و هیچ دو مکعب مجاوری چه از لحاظ قطری و چه از لحاظ سطری و ستونی در 3 بعد ، نباید هم رنگ باشند. ما در این مقاله ، دو حالت از مسئله رنگ آمیزی گراف را بررسی و با استفاده از نرم افزار متلب پیاده سازی کرده ایم. نخست حالتی را در نظر گرفته ایم که در آن رئوس گراف از لحاظ سطر و ستون در 3 بعد بررسی می شوند و سپس در حالت دوم مسئله ی رنگ آمیزی پیشنهادی ، رنگ آمیزی رئوس علاوه بر سطر و ستون ، از لحاظ قطری نیز بررسی می گردد.ما برای رسیدن به کمترین تعداد رنگ های مورد نیاز در دو حالت فوق از الگوریتم ژنتیک تصادفی استفاده کرده ایم.

  • کلید واژه

    رنگ آمیزی 3 بعدی/محیط شطرنجی 3 بعدی/رنگ آمیزی گراف/الگوریتم ژنتیک/مسئله بهینه سازی

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.