Loading
0 رای
  • فرش - باغ ؛ سندی بینامتنی در هنرومعماری ایران

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    فرش از عالی ترین جلوه های هنرایران به شمارمی آید که تأثیرپذیری و تأثیرگذاری فراوانی داشته است. مهمترین این تأثیرپذیری ها از باغ ایرانی و جلوه های بصری و نمادین آن بوده است. فرش نمادی از بهشت در نظام اعتقادی ایرانیان بوده است اما این تجسم در دوبعد فیزیکی هندسی متصوراست مادام که باغ مطرح نشده باشد. در باغ ایرانی نه تنها تصور بُرنا و برین بهشت را می توان دید بلکه به اعتبار شاخص های ارجمند فضای آن ، می توان درکران تا کران آدم گام زد و تنفس نمود. فرش به همان اندازه که تصوری از بهشت را می بافد ، باغ این تصور را می سازد و شاعرآن را به مدد واژه ها می پردازد:
    ما را مبر به باغ که از سیر لاله زار یک لاله صد هزار شود داغ دیده را
    این مقاله با هدف تبیین علی و استدلالی فرش و باغ به رشته تحریردرآمده و نتایج آن نشان داده است که سیالیت ترکیب در فضای هنری ایران همواره به آن رخساره ای بدیع و پویشمند اعطا کرده است که این همه از امتیازات ِنظام فرهنگی و تمدنی ایرانیان – خاصه بعد از طلوع اسلام – می باشد.

  • کلید واژه

    باغ ایرانی/فرش ایرانی/عناصرباغ-فرش/فرش های باغی/بینامتنیت

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.