Loading
0 رای
  • ارائه الگوی بهينه طراحی مدارس با توجه به عناصر و گونه های اقليمی (نمونه موردی مدارس آموزشی استان زنجان)

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    زمينه و هدف: تغییرات و معیار های زیست اقلیمی و پایداری امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع معماری پایدار بحث دیرینه ایست و در تمامی مراحل احداث ، استفاده، تخریب ، و مرمت بنا در نظر گرفته می شود. اقلیم به مجموعه شرايط جوي یک منطقه اطلاق می شود که تغيير شرايط جوي مشخصه هر ناحيه همراه با تغييرات زماني، مشخصه آن می باشد. و رعایت موارد و الزاماتی در طراحی بناها در ناحیه خاص اقلیمی می تواند در پایدارکردن محیط و شرایط زیست در آنها بسیار راهگشا باشد. به عبارتی برای طراحی مناسب هر بنای آموزشی نیاز به بررسی های اقلیمی بر روی عوامل و عناصر موجود در منطقه برای طراحی مناسب می باشد. این عوامل و عناصر عبارتند از: بارش، دما، تابش، رطوبت، جهت و سرعت باد، موقعیت جغرافیایی، ارتفاع بعنوان متغیر مستقل و متغیرهایی مانند جهت استقرار بنا، سایه اندازی، ارتفاع بنا، نوع سقف، نوع بام، پوشش سقف، پوشش بام، نوع نما، رنگ نما، جنس نما، شکل و اندازه بنا، ارتفاع کلاس ها، نوع ورودی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، شکل پنجره، نوع پنجره، جنس پنجره، جهت قرارگیری. اهمیت این پژوهش در بررسی های انجام شده و شناسایی شاخص های موثرتر جهت ارائه الگوی طراحی در شهرهای آببر و قیدار است. این پژوهش بنابر ماهیت خود با هدف ارائه الگوی بهینه طراحی مدارس با توجه به عوامل و عناصر اقلیمی در دو شهر آببر و قیدار انجام گردید. به طوریکه منجر به شناسایی الگوهای بهینه در هر یک از اقلیم های موجود در شهرهای آببر و قیدار گردید.
    روش بررسی: روش تحلیلی و با ماهیت کاربردی مبتنی بر داده های کمی-کیفی و استفاده از روشهای اسنادی و میدانی جهت جمع آوری داده ها.
    يافته‌ها: مدارس شهرهای مورد مطالعه از نظر استانداردهای طراحی اقلیم محور دارای وضعیت مناسبی نمی باشند. و نیازمند طراحی دوباره اند.
    نتيجه‌گيري: عوامل ارتفاع از سطح دریا و توده های هوا و دما، رطوبت و روزهای یخبندان و آفتابی جزو عوامل مهم در شهرهای مورد مطالعه هستند و برای جلوگیری از خسارت های ناشی از عناصر و عوامل اقلیمی در آنها باید از طراحی اقلیم محور در طراحی استفاده گردد.

  • کلید واژه

    اقلیم/طراحی/مدارس/استان زنجان/قیدار و آببر

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.