-
مثلث انسان، محیط و علم درپیچیدگی معماری فراکتال
-
- تاریخ انتشار 1396/11/22
- تعداد صفحات 10
- زبان مقاله فارسی
- حجم فایل 746 کیلو بایت
- تعداد مشاهده چکیده 922
- قیمت 29,000 تومان
- تخفیف 0 تومان
- قیمت با احتساب تخفیف: 29,000 تومان
- قیمت برای کاربران عضو سایت: 23,200 تومان
- محل انتشار دومین همایش ملی معماری،عمران ومحیط زیست شهری
-
نویسندگان مقاله
- اعظم هدایت دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
- باقر کریمی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
-
چکیده مقاله
نظریات پست مدرنیسم که از حدود دهه 1960میلادی با نگاه انتقادی شدید از نظرات تقلیل گرایی، ملالت تولید انبوه یک شکل، تمرکز قدرت، تخریب محیط زیست مدرنیسم وارد عرصه معماری شد به چیزی مهم تر از یک جنبش فراگیر تغییر شکل داده و پارادیم های جدید متنوعی از درون آن زایش یافته است چالز جنکز معماری امروز را در اواخر مرحله اول پست مدرنیسم و در حال ورود به مرحله دوم پست مدرنیسم می داند و جهان و شهرها را به عنوان یک سیستم خودسازماندهی پیچیده بیان می کند و معتقد است مدرنیسم مبین یک سیستم جبری بود که تفاوت واضح بین خلقت از یک طرف و اتوماتیک از طرف دیگر را نشان می دهد. (Jencks2012)نظریه پردازان پسامدرن بیان می کنند که اندیشه قرن بیستم درک بحران در مدرنیته بود .تکثرگرایی و پیچیدگی که جین جکوبز و رابرت ونتوری از آن صحبت می کردند امروز از لایه های هزار چین فولدینگ گذشته و تحت تاثیر آنچه در علوم جدید پیچیدگی نامیده می شود بصورت مفاهیم جدید فراکتال، دینامیک غیر خطی، نظریات آشفتگی و اغتشاش و نظامات خودسازماندهی کننده، مطرح شده است. این گرایش ها به لحاظ مفهومی و بصری به گونه ای خاص و با کمک ابزارهای پسامدرن مثل کامپیوتر و ابزارهای دیجیتالی تصورات ذهنی طراح را به فضاهای واقعی تبدیل می کند. دیدگاه پیدایش کیهانی ایده ای است که مطابق آن، عالم یک وافعه متحول و خودسازنده است که بیشتر به موجود زنده شباهت دارد تا به یک ماشین؛ یک کل است که متحول شده اوج می گیرد و ناگهان به سطوح بالاتری از سازماندهی جهش می یابد و باعث شگفتی و هیجان می شود. در همین راستا تئوری آشوب در علم با عصاره ای از مفاهیم فراکتال از طریق نظریات هندسی بنوا مندلبر مطرح شد و از طریق یک طرح کلی توسط استیون جانسون تقویت گردید و در این مسیر به نظریاتی در باب تداخل الگوهای شهری و فرهنگ جهانی رسید. (,Jencks , Kropf 386,2006) اگر مبانی نظری معماری بر اساس علم و فلسفه پایه گذاری شده است، هنگامی که این عوامل دگرگون می شود دیدگاه انسانی و بدنبال آن کالبد معماری نیز دچار تحول می گردد. بکار گیری دانش و فن آوری روز، لزوم توجه به محیط زیست و طبیعت و در اولویت تمام شرایط، توجه به جهان بینی و ارزش های انسانی سه عامل اصلی در شکل گیری معماری کنونی است، معماری که نشانگر معماری غیر خطی، موجی شکل، توسعه یابنده، در حال شدن به جای بودن و خودسازمان دهنده است. این پژوهش در پی مقایسه جایگاه علم روز، توجه به محیط زیست و اهمیت ارزش های انسانی در غالب مبانی نظری معماری پرش کیهانی و کالبد این رویکرد می باشد.
-
کلید واژه
مثلث انسان/معماری فراکتال
-
راهنمای خرید و دانلود
- اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
- با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
- برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
- در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
- لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.