-
تحلیل آثار و آراء ملاصدرا و تبیین آن در هنر و معماری (مورد مطالعاتی:پل خواجو)
-
- تاریخ انتشار 1396/11/08
- تعداد صفحات 10
- زبان مقاله فارسی
- حجم فایل 1039 کیلو بایت
- تعداد مشاهده چکیده 845
- قیمت 29,000 تومان
- تخفیف 0 تومان
- قیمت با احتساب تخفیف: 29,000 تومان
- قیمت برای کاربران عضو سایت: 23,200 تومان
- محل انتشار دومین همایش ملی معماری،عمران ومحیط زیست شهری
-
نویسندگان مقاله
- مجید شهبازی عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
- نسرین مرسلی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
-
چکیده مقاله
از زمان افلاطون تاکنون بسیاری از فلاسفه برای هنر ماهیتی قدسی ، متعالی و اسرار آمیز قائل بوده اند.فلوطین هنر را تقلید از صور متعالی و نه کپی برداری از صورت بیرونی شیء می دانسته است.
در دیدی کاملتر، هنر نوعی بیان تلقی می شده که مخاطب را از ماده به عمق ماده از واقع به حقیقت ، از صورت به معنا و از فرم به محتوی رهنمون می شده است.
در فلسفه اسلامی نیز تکمیل نظریه هنر قدسی را در حکمت ذوقی و اشراقی و سپس به طور کاملتر در حکمت متعالیه صدرالمتالهین میتوانیم مشاهده کنیم.نگاه ملاصدرا به هنر و زیبایی یکی از ابعاد عرفان ملاصدار به شمار می آید، وی منشاء اصلی زیبایی و هنر را ذات باریتعالی می داند و به اعتقاد وی این زیبایی،جلوه اوست که همه موجودات را با مراتبی متفاوت فرا میگیرد وبالاترین مرتبه شامل انسان کامل میشود.بر اساس این زیبایی شناسی، حق، اشتیاق به ظهور، تجلی و شناخته شدن دارد که هنر و به طور خاص معماری اسلامی می تواند یکی از جلوه های بدیع آن باشد.
ملاصدرا هنر را صنایع لطیفه میخواند. صنعتگر، عشق به ابراز اثر دارد و میخواهد چیزی را بروز دهد و آشکار نماید و هنر بستری است که در آن زمینه های رسیدن به عشق و زیبایی حقیقی برای انسان فراهم میشود. در این راستا انسان به عنوان تصویر، خلاصه و خلیفه خداوند با تربیت نفسانی خویش و آفرینش هنری، برای وصول به آن وحدت و زیبایی حقیقی کوشش می کند.
این بحث ابعاد بسیاری دارد و در هر یک پرسشهای زیادی مطرح می شود که برخی صرفا به لحاظ علمی و منطقی صرف قابل توضیح نیستند. ،به طور مثال احساس مخاطب زمانی است که خود را در برابر یک اثر هنری تاثیر گذار مانند معماری اسلامی در ساحتی دیگر و کاملا غیر همساز با تفکر منطقی می بیند.
هدف از این تحقیق تبیین یک قاعده کلی برای هنر قدسی و خلاقیت هنری نیست، هدف مطالعه ساختار فکری و آراء صدرالمتالهین (ملاصدرا) در باب زیبایی و هنر و سعی در شناخت بهتر و دقیقتری از مفهوم هنر قدسی،خلاقیت هنری و ویژگیهای آن در یک اثر هنری خاص مانند معماری است و در نهایت سعی بر آن دارد تا از پل خواجوی اصفهان، تأویلی برگرفته از اندیشه صدرایی ارایه دهد تا بدینوسیله بازتابِ اندیشه «جهانِ هستی به مثابه پل » را در نمادپردازی معمارانه این پل آشکار نماید.
روش این تحقیق توصیفی تحلیلی، استدلال از نوع قیاسی و روش گرد آوری بر اساس مطالعات اسنادی است. -
کلید واژه
عالم خیال/ملاصدرا/خلاقیت هنری/معماری/زیبایی شناسی/وحدت وجود/پل
-
راهنمای خرید و دانلود
- اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
- با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
- برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
- در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
- لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.