Loading
0 رای
  • مروری بر اثر ضد سرطانیCordycepin با القای فرآیند اتوفاژی

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    سرطان به‌ عنوان عامل اصلی مرگ ‌و میر و مانع مهم برای افزایش امید به زندگی در جهان است. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2022، سرطان اولین یا دومین عامل مرگ‌ومیر قبل از 70 سالگی در 112 کشور از 183 کشور دنیاست و در 23 کشور دیگر نیز رتبه سوم یا چهارم را دارد. . بیشترین تعداد مرگ‌ومیر، ناشی از سرطان‌های ریه، پروستات و کولورکتوم در مردان و سرطان ریه، سینه و روده بزرگ در زنان است. مقاومت به شیمی درمانی، عود پس از درمان و عوارض جانبی مرتبط، چالش‌هایی را برای رژیم‌های درمانی فعلی ایجاد کرده است. بنابراین، بررسی عوامل درمانی جدید با منشاء طبیعی و تعیین مکانیسم اصلی اثر ضروری است. استفاده از داروهای گیاهی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. یکی‌از مهمترین داروهای گیاهی که امروزه ثابت شده نقش مهمی در فعالیت‌های ضد سرطانی با مکانیسم‌های مختلف از جمله القای اتوفاژی دارد، Cordycepin یک مشتق آدنوزین جدا شده از Cordyceps sinensis است. Cordycepinبه دلیل پتانسیل درمانی و ارزش بیولوژیکی آن توجه زیادی را به خود جلب کرده است. کوردیسپین با چندین اهداف دارویی مرتبط با سرطان، تومور، التهاب، پلی آدنیلاسیون mRNA و غیره تعامل دارد و از طریق القای فرآیند اتوفاژی و تداخل در مسیر mTOR و نقشی که در فرآیند رونویسی و فعال سازی پلیمرازها دارد، باعث آسیب DNA شده و موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. در این مطالعه یک طرح‌کلی ازCordycepin از جمله ساختار و اثرات فارماکولوژیک ،ایمنی و سمیت، نقش آن در تنظیم سیستم ایمنی و مکانیسم‌های ضد سرطانی و کمک به روند درمانی سرطان ارائه می‌شود.
    روش کار: در این مطالعه، مقالات مرتبط با Cordycepin و مکانیسم آن بر فعالیت‌های ضد سرطانی تا آوریل 2022در پایگاه داده‌های مختلف از جمله Scopus ، PubMed و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدیCordycepin /Anti-Cancer/ /Autophagy Immune systemمورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج: Cordycepin از طریق القای فرآیند اتوفاژی و تداخل در مسیر mTOR و تشکیل فاگوفور باعث آسیب DNA شده و موجب مرگ سلول‌های سرطانی سینه، ریه، پروستات و ... می‌شود.

  • کلید واژه

    Cordycepin /Anti-Cancer/ /Autophagy Immune system

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.