Loading
0 رای
  • مطالعه تطبیقی دیدگاه شهید مرتضی آوینی و محمد مددپور در نقد سینمای دینی

    • تاریخ انتشار 1402/03/23
    • تعداد صفحات 11
    • زبان مقاله فارسی
    • حجم فایل 387 کیلو بایت
    • تعداد مشاهده چکیده 60
    • قیمت 29,000 تومان
    • تخفیف 0 تومان
    • قیمت با احتساب تخفیف: 29,000 تومان
    • قیمت برای کاربران عضو سایت: 23,200 تومان
    • محل انتشار نخستین همایش ملی فرهنگ و هنر اسلامی
  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    شهید سید مرتضی آوینی و مرحوم محمد محمد پور دو منتقد و نظریه‌پرداز سینمای ایران ،نظرگاه متفاوتی به سینما و سینمای دینی دارند. آن‌ها از دیدگاه یک متفکر و فیلم سازو نویسنده ایرانی سعی در بازتعریف ماهیت سینما و مفهوم سینمای دینی و نسبت آن با دین داشته‌اند .کماکان تدویـن نظریه‌ها در سـینمای ایران توسط منتقدین و سینماگران وجود داشته ولی نظريات مختلف در سینمای دینی و رشد دیدگاه‌های ايشان نسبت به نظریه سينماي ديني همچنان داراي اشكالات مختلفي بوده و هنوز نظریه‌های كارآمدی در اين حوزه تدوین‌نشده است. بنابراین ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی و اهالی هنر و رسانه در مطالعات خویش بیش‌ازپیش به تحقیق و تحلیل سینمای دینی بپردازند. در این پژوهش همت بر آن بوده نحوه تعامل نگرش‌ها و مؤلفه‌ها و عناصر دینی و شبه‌دینی باهدف يـافتن اصلی‌ترین تفاوت‌ها و تشابهات در نگرش سید مرتضی آوینی و محمد مدد پور به سينمای دینی و تحليل انتقادي دیدگاه‌های این دو نظریه‌پرداز موردتحقیق قرار گیرد. به اين منظور، رابطه سينما و دين ، نظرات مشترک و امكان تحقق سينماي ديني در ديدگاه شهید سید مرتضی آوینی و مرحوم محمد محمد پور موردبررسي قرار می‌گیرد.روش اين پژوهش برمبناي هـدف بنيـادين اسـت و بـه لحـاظ روش اجرايـي از شیوه توصيفيــ تطبيقي بهره برده است. جامعه هدف پژوهش مطالعات سينماي دينـي و آثار و تألیفات این دو نظریه‌پرداز به زبـان فارسي بوده است .پرداختن به نظريات مدد پور به‌واسطه نگاه حكمي و فلسفي و همچنين تلاش براي گسترش و تعميق نظريات شهید مرتضی آوینی رخ‌داده است. روش انجام پژوهش این‌گونه است كه ابتدا آثار مكتوب نظریه‌پردازان سـينماي دينـي به‌صورت كامل تحلیل‌شده است. سپس، عوامل تطبيق از میان آثار استخراج‌شده اسـت و نظرات دو طيف نظریه‌پردازان در خصوص آن بیان‌شده است. دو عامل تطبيق، "رابطه سينما و دين" و "نسبت ميان فرم و محتوا" ، در سينماي ديني بوده است. سپس، با توجه بـه تحليـل نظريات در خصوص اين دو عامل، دیدگاه‌های طرح‌شده از سوی این دو نظریه‌پرداز موردنقد قرار می‌گیرد و نقاط قوت و ضعف نظريات بررسي می‌شود.

  • کلید واژه

    سینمای ایران- سینمای غرب – سینمای دینی-اسلام-مسیحیت

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.