Loading
0 رای
  • مروری بر اثر درمانی Cordyceps sinensis بر سرطان سینه با اثر بر ماکروفاژ پلاریزاسیون

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    سرطان سینه به عنوان یکی از شایع‌ترین تومورهای بدخیم شناخته شده زنان ، به طور قابل توجهی علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان زنان، در سراسر جهان است. طبق آمار GLOBOCAN، در بین انواع سرطان در سال 2020، سرطان سینه در ایران، بالاترین میزان ابتلا و پنجمین عامل مرگ و میر در میان زنان می‌باشد. اخیراً به دلیل توسعه‌ی برنامه‌های تشخیصی و داروها، کاهش قابل توجهی در میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان مشاهده شده است. تا کنون تلاش‌های مستمری برای کشف شیوه‌های درمانی مؤثر صورت گرفته است که یکی از امیدوارکننده‌ترین آنها، ریز محیط توموری است. با پیشرفت تحقیقات سرطان، نقش مهم ریز محیط توموری نیز افزایش یافته است. اگرچه ریز محیط توموری را نمی‌توان به عنوان سلول واحد توموری در نظر گرفت، اما به صورت ثابت در ناحیه تومور قرار دارد. ریز محیط توموری، شامل عناصر سیستم ایمنی (مانند ماکروفاژها و لنفوسیت‌ها)، فیبروبلاست، میوفیبروبلاست و سلول‌های بنیادی مزانشیمی است. در میان سلول‌هایی که ریز محیط توموری سرطان سینه را تشکیل می‌دهند، ماکروفاژهای مرتبط با تومور جزء غالب توده تومور هستند که دراکثر موارد بیش از 50٪ حجم توده را تشکیل می‌دهند.یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی که امروزه ثابت شده نقش مهمی در فعالیت های ضد سرطانی با اثر بر ماکروفاژها دارد، داروی Cordyceps sinensis است. اثرات تنظیم‌کننده سیستم ایمنی C. sinensis بر روی ماکروفاژ، از جمله ارتقاء فعالیت فاگوسیتیک، آزادسازی سایتوکاین‌ها و القای آپاپتوز و اتوفاژی، از مهم‌ترین مکانیسم‌های ضد سرطانی این دارو می‌باشد. در این مطالعه یک طرح کلی از C. sinensis از جمله ساختار و اثرات فارماکولوژیک و نقش آن در سیستم ایمنی و کمک به روند درمانی سرطان سینه ارائه می‌شود.
    روش کار: در این مطالعه، مقالات مرتبط با C. sinensis و مکانیسم آن بر مهار رشد سرطان سینه بوسیله ماکروفاژ پلاریزاسیون، تا آوریل 2022 در پایگاه داده‌های مختلف از جملهPubMed ، Scopus و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی "Cordyceps sinensis"، "Breast Cancer"، "Cytokine" و "Macrophage polarization" مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج: Cordyceps sinensis رشد سرطان سینه را از طریق فعال‌سازی مسیرNF-kB ، مهار بیان سایتوکاین‌های پیش التهابی، ترویج ترشح سایتوکاین‌های ضد التهابی و ارتقاء پلاریزاسیون ماکروفاژ M1 مهار می‌کند.

  • کلید واژه

    سرطان سینه/ سایتوکاین/ ماکروفاژ پلاریزاسیون/ Cordyceps sinensis

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.