Loading
0 رای
  • بررسی ارتباط سبک های حل تعارض والدین و مصرف الکل و رفتار های خود زنی دانش آموزان مقطع متوسطه شمال فارس

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    بیان مسئله: نوجوانی دوره ای از مراحل رشد انسان است که همراه با تغییرات اساسی در رشد زیستی، روانشناختی واجتماعی می باشد. این دوران با مشکلات و تعارض و بحران هایی همراه است و در برخی موارد ممکن است به رفتار های ناکارآمد و خطرناک مانند مصرف الكـل سیگار و برخی اوقات، خودزنی منتهی شود. سبک های حل تعارض والدین، نقش برجسته ای در شکل گیری رفتارهای سازنده و مخرب فرزندان دارند.
    هدف: از آن جایی که نوجوانان سرمایه انسانی و آینده سازان جوامع هستند و اهمیت به این دوران نکته حائز اهمیتی است و با توجه به اینکه شیوع رفتار های مصرف الکل و خودزنی در نوجوانان رو به افزایش است. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سبک های حل تعارض والدین با رفتارهای خود زنی و مصرف الکل در دانش آموزان شمال فارس انجام شد.
    روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی بود و به شکل همبستگی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل نوجوانان پسر و دختر دوره متوسطه شمال فارس بود. از این تعداد 380 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس از طریق فضای مجازی و با استفاده از گروه های مجازی دانش آموزی، انتخاب شد. در تحقیق حاضر، از 3 پرسشنامه سبک های حل تعارض، گرایش به مصرف الکل، آسیب به خود استفاده شد و داده های به دست آمده از طریق پرسشنامه های آنلاین، گردآوری شد و با استفاده از نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون های به کار رفته در تجزیه و تحلیل این اطلاعات، آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بود.
    بحث و نتایج: یافته های این پژوهش نشان دادند که گرایش به مصرف الکل با سبک¬های اجتنابی و ملزم شده ارتباط دارد، از این میان سبک تعارض ملزم شده بیشترین تأثیر را بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارد (r= ./22, p=./001 ) و 6/4 درصد از واریانس این متغیر را تبیین می¬کند. همچنین رفتارهای خودآسیب زنی با سبک¬های تعارض یکپارچه (r= -./208,p=./001 ) ، مصالحه ./116-r= , p=./023) و ملزم شده(r= ./166, p=./001 ا) رتباط دارد و هرسه سبک 1/27 درصد از واریانس رفتارهای خودآسیب زنی را تبیین می¬کنند که باتوجه به نتایج این تحقیق پیشنهاد می شود تا کارگاه های کوتاه مدت و مفیدی در زمینه رفتار با فرزند به ویژه با نوجوان در مدارس برای خانواده ها گذاشته شود و به آنها نوع رفتارها و بازخورد نوع برخورد با فرزند را آموزش و گزارش دهند .

  • کلید واژه

    سبک های حال تعارض/ مصرف الکل/خود زنی/دانش آموزان متوسطه

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.