Loading
0 رای
  • پیامدهای رسانه ماهواره و برنامه های آن در دین زدایی نسل جوان ، ارائه راهکارهای مقابله با آن

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    هدف : هدف ازارائه این مقاله تحلیل و بررسی تاثیرات و نقش رسانه ماهواره وبرنامه های آن در دین زدایی نسل جوان و ارائه راهکارهای پیشنهادی می باشد .
    روش: این مقاله به صورت مروری و کتابخانه ای انجام شده است .
    بحث و نتیجه گیری: برنامه های ماهواره ای نقش موثرتری در شکل گیری فرهنگ و رسوم در جامعه داشته و متولیان و سرمایه گذاران آن، مصصم در راه رسیدن به اهدافشان هستند . این ابزار، به غرب این امکان را می دهد تا با رسانه ای کم هزینه‌ و با هدف قراردادن باورهای دینی و مبانی اخلاقی، محتوای این انقلاب را دستخوش آسیبهای تدریجی و القای فرهنگ انفعال و بی‌تفاوتی قرار دهد. سلطه رسانه‌ای غرب و به‌ویژه آمریکا، امروز توانسته است در پرتو فریب و دروغ پراکنی و تحمیل فرهنگ غربی، سلیقه‌ها و گرایش‌های فرهنگی را به سمت تامین منافع خود هدایت کند. بیشتر مخاطبان این رسانه را اقشار مختلف نوجوان و جوان تشکیل می دهد . ماهواره و برنامه های مبتذل آن ، هر گونه بی قیدی و بی تفاوتی نسبت به موضوعات معنوی را در نسل جوان جاری می کند و با القای ارزش های ضد اسلامی و دینی به از هم گسیختگی و همبستگی مسلمانان و تضعیف اقتدار ملی دامن می زند. گسترش تفکرات سکولاریستی در جامعه (یعنی تهی کردن ذهن جوانان از دین و مذهب یا دین زدایی) و نیز ایجاد فرقه های نوپدید مذهبی جدید از جمله اهداف اصلی شبکه های ماهواره ای است که با شبهه افکنی در میان جوانان و انحرافات اعتقادی و اخلاقی و ترویج آزادی به شیوه فساد و بی بند و باری، عقاید و بنیان خانواده را سست می کنند.
    آسیبهایی چون دین زدایی ، دوست یابی و ازدواج سفید، تعصب زدایی، خیانت، تجمل گرایی، مدگرایی، مصرف گرایی، بارداری قبل از ازدواج، سقط جنین ، را با روشهای مختلف در برنامه هایشان گسترش داده و تلاش در القای آن به درون خانواده ها دارند . ارتقاء سواد رسانه ای، تبیین ماهیت واقعی شبکه های ماهواره ای، جایگزین سازی و عدم برخورد شعارگونه و سلبی با ماهواره، روآوردن به ژانرهاي (گونه هاي) نو و متنوع در برنامه ريزي، تلاش براي ارتقاء خبرگي ، تمركز بر علايق و خواسته هاي گوناگون مخاطبان به خصوص نسل جوان و پرهيز از سطحي نگري در برنامه سازي از فرصت هاي تلويزيون براي مقابله با شبكه هاي ماهواره اي است.

  • کلید واژه

    برنامه های ماهواره/ دین زدایی/ هویت دینی/ معنویت نسل جوان / جنگ نرم

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.