Loading
0 رای
  • کنترل پاتوژن های روده ای در مزارع پرورش طیور و اهمیت آن ها از نظر بهداشت عمومی

  • نویسندگان مقاله
    • هادی توکلی گروه علوم درمانگاهی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
    • محمد صادقی دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه باهنر کرمان،کرمان،ایران
  • چکیده مقاله

    عفونت های پاراتیفوئیدی در انواع زیادی از پرندگان و پستانداران روی می دهند. این عفونتهای باکتریایی اهمیت زیادی از نظر بهداشت عمومی و بیماری زایی برای انسان، طیور و سایر حیوانات دارند و به کرات در ماکیان گزارش شده اند. عوامل بیماری از گونه سالمونلاهای متحرک می باشند که به میزبان اختصاصی عادت ندارند و اغلب دارای اندوتوکسین بوده که مسئول بیماری زایی آنها می باشد. اغلب آنها در روده یا کیسه صفرای ماکیان موضعی می شوند و به طور متناوب از راه مدفوع دفع می گردند. فراورده های پرندگان اهلی و ماکیان مانند گوشت و تخم مرغ پیوسته در ایجاد سالمونلوز انسانی نقش داشته اند وتمام کارکنان مدیریت بهداشتی مرتبط با صنعت طیور لازم است نسبت به نگرانیهای مصرف کنندگان و انتقال بیماری به انسان حساس باشند تحقیقات مختلفی در خصوص بررسی میزان شیوع سالمونلاهای پاراتیفوئید در مرغداری ها و کشتارگاه های مناطق مختلف ایران صورت گرفته است و نتایج حاصل نمایانگر حضور ارگانیسم های پاراتیفوئیدی در مرغداری ها و ماکیان کشتار شده در این کشتارگاه ها می باشد. گزارشاتی در خصوص تشخیص سالمونلاهای پاراتیفوئید در موارد انسانی ارجاع شده به بیمارستان نیز وجود دارد. این بيماري درانسان با تب، سردرد، اسهال واستفراغ شديد توأم است و معمولاً 4 تا 7 روز به طول مي انجامد و اغلب افراد، بدون درمان با آنتي بيوتيك بهبود مي يابند. با اين وجود، اسهال مي تواند به قدري شديد باشد كه شخص را راهي بيمارستان كند. وقوع سالمونلوز در افراد سالخورده، خردسالان و كساني كه سيستم ايمني ضعيف دارند، مي تواند آنها را به فرم شديد بيماري دچار كند. در اين بيماران عفونت از طريق روده وارد جريان خون شده و سپس به ساير نقاط بدن منتقل مي شود و سبب مرگ نيز مي شود. در موارد مزمن بيماري درد مفاصل و ادرار درد آور گزارش شده است.
    بیماری زایی سالمونلاهای پاراتیفوئید با منشا غذایی، گسترش جهانی داشته و یک مشکل اساسی در اغلب کشورهای در حال توسعه می باشد. این امر اهمیت کنترل بیماری در گله های پرورشی طیور و همچنین استفاده از کشتارگاه های صنعتی و رعایت اصول و موازین بهداشتی در این کشتارگاه ها به منظور کاهش احتمال انتقال بیماری به انسان را نشان می دهد.
    مقاله حاضر به بررسی جامع روشهای انتقال سالمونلاهای پاراتیفوئید به انسان، میزان شیوع بیماری در مرغداری ها و کشتارگاه های ایران بر اساس گزارشات موجود و همچنین راههای کنترل بیماری در کشتارگاه ها و مزارع پرورشی طیور ایران می پردازد.

  • کلید واژه

    عفونت پاراتیفوئید/سالمونلوز/پاتوژن روده ای طیور/بهداشت عمومی

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.