Loading
0 رای
  • مروری برکاربرد گیاه‌پالایی برای حذف فلزات سنگین از آب وخاک

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    مسئله و ضرورت انجام کار: توسعه سریع تکنولوژی‌هاي جدید، همراه با مشکلات محیطی از جمله آلودگی خاك، آب و هوا می‌باشد. سميت فلزات سنگين و تجمع آن‌ها در زنجيره‌هاي غذايي يكي از اصلی‌ترين معضلات زيست محيطي و بهداشتي جوامع مدرن است که می‌تواند اثرات سوء متعددی برسلامت انسان و اکوسیستم‌های طبیعی داشته باشد.در اثر افزایش فعالیت صنعتی طی سالهای اخیر مقادیر قابل توجهی ازآلاینده‌ها به منابع خاک و آب وارد می‌شود که سلامت بشر را تهدید می‌کند اگر چه امكان اصلاح خاك‌هاي آلوده به فلزات سنگين با استفاده از تكنيک‌هاي شيميايي، فيزيكي و يا زيستي وجود دارد، اما روش هاي فيزيكي و شيميايي اصلاح مناطق آلوده به فلزات سنگين هزينه‌ بر، وقت گير و تخريب‌كننده‌ي محیط زيست می‌باشند. از اين رو، طي سال هاي اخير دانشمندان و مهندسين درصدد طراحي و توسعه‌ی تکنیک‌های زيستي برآمدند كه بتوانند مكان‌های آلوده به فلزات سنگين را بدون آنكه برکیفیت آب و حاصلخيزي و تنوع بيولوژيكي خاك اثرات سوئي داشته باشند پاكسازي و تعديل نمايند. گياه‌پالايي از جمله فناوری‌هاي سبز و دوست دار محيط زيست است، كه از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه و از لحاظ انرژي كم هزينه می‌باشد. اين فناوري در برگيرنده‌ي استفاده از گياهان و ريزجانداران وابسته به آنها جهت پاكسازي و يا تثبيت آلاينده‌هاي سمي نظير فلزات سنگين است. در مقاله حاضر مروری کوتاه بر فناوری گیاه‌پالایی و تکنیک‌های آن خواهیم داشت.
    مواد وروش: این مطالعه به روش مروري بر روي مطالعات انجام شده در مورد گیاه‌پالایی توسط گیاهان مختلف انجام گردید. سایت‌هاي مورد استفاده عبارت اند ازwww.magiran.com-www.civilica.com- science direct-sid.ir
    نتیجه‌گیری: نتایجی که توسط محققان تا به امروز حاصل شده است حاکی از آن است که بعضی از گیاهان می‌توانند برای پاکسازی فلزات سنگین ازآب و خاک موثر باشند.تکنیک گیاه‌پالایی دارای فواید متعددی از قبیل هزینه اندک درمقایسه با روش‌های زیستی و شیمیایی اصلاح خاک وآب، عدم تاثیرگذاری برتنوع زیستی خاک، کاهش میزان فرسایش و رواناب می‌باشد از این رو یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای رسیدگی به معضل تجمع فلزات سنگین در محیط است.

  • کلید واژه

    فلزات سنگين/گياه پالايي/آلاینده ها/آلودگی آب وخاک

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.