Loading
0 رای
  • بررسی اثر عصاره الکلی بره موم بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی، ساختاری و میکروبی فیلم زیست تخریب پذیر و خوراکی ژلاتین و اثر فیلم تهیه شده در نگهداری رطب

  • نویسندگان مقاله
    • راضیه نوروزی کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.
  • چکیده مقاله

    ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم خرما در دنیا به شمار می¬رود. رقم برحی، يكي از مهم¬ترين ارقام تجاري خرما می-باشد، میوه¬ی این رقم در مرحله¬ی رطب به دلیل فعالیت شدید تنفسی، عمر نگهداری کوتاهی دارد و به¬علت فسادپذیری و عدم بسته بندی مناسب برخلاف تقاضای زیاد آن هنوز از جایگاه واقعی خود در بازارهاي داخلی و خارجی برخوردارنیست. آلودگی میکروبی خرما، یکی از عوامل مهم ضایعات ایـن محـصول است، همچنین به دلیل شرایط نامناسب نگهداری و نوع بسته¬بندی در طی دوره نگهداری، خصوصیات فیزیکوشیمیایی خرما تغییر می¬کند و محصول ترش، چسبنده و سخت می¬شود. پوشش¬های خوراکی می¬توانند با کاهش نفوذپذیری مانع ورود اکسیژن و از دست دادن رطوبت محصول شده و در نتیجه زمان انبارمانی محصول را افزایش دهند. در پژوهش‌های مربوط به پوشش¬های خوراکی استفاده از انواع اسانس و عصاره¬ها برای محافظت میکروبی و کاهش ضایعات غذایی جایگاه قابل توجهی به¬دست¬آورده‌است به همین دلیل در این پوشش خوراکی از عصاره بره¬موم که از توليـدات زنبور عسل است و داراي ويژگي¬هاي ضدراديكالي، ضدميكروبي، آنتی اکسیدانی و ضدقارچی قابل¬توجهي مي¬باشد استفاده شده است.
    مواد و روش¬ها:
    محلول ژلاتین با گلیسرول مخلوط شده و غلظت‌های (1/0، 2/0، 3/0) از عصاره هیدروالکلی بره موم به ژلاتین اضافه شد. پس از خشک شدن، فیلم¬ها برای تعدیل رطوبتی در دسیکاتور نگهداری شدند. سپس شاخص‌های مکانیکی، حلالیت و نفوذپذیری به بخارآب فیلم‌ها اندازه‌گیری ‌شد، فیلم بهینه انتخاب شده و خواص ضد میکروبی، ریز ساختاری، FTIR وDSC آن‌ها بررسی گردید. در نهایت فیلم بهینه از نظر تأثیر بر افزایش ماندگاری خرما به مدت 1 ماه در دمای °C 25 بررسی¬شد و میزان رطوبت، بریکس، اسیدیته، افت وزنی و بار میکروبی نمونه ها اندازه¬گیری ¬شد.
    .
    نتیجه¬گیری:
    با توجه به نتایج این طرح استفاده از فیلم خوراکی و زیست تخریب پذیر ژلاتین حاوی 3/0عصاره بره موم دارای بیشترین اثر ضدمیکروبی بر رقم خرمای مورد نظر بود و در این غلظت نمونه ها دارای کمترین افت وزنی و اسیدیته و بالاترین مقدار رطوبت بودند، در این پژوهش استفاده از فیلم خوراکی و زیست تخریب پذیر ژلاتین حاوی عصاره بره موم باعث افزایش عمر نگهداری رطب و حفاظت در برابر فساد میکروبی خرما گردید.
    مهمترین کاربرد:
    باتوجه به رتبه دوم ایران در تولید خرمای جهان، توجه به بسته بندی این محصول اهمیت فرآوانی دارد. بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش، پوشش¬های دارای قابلیت تجزیه زیستی و نفوذپذیری کم در برابر رطوبت و اکسیژن جهت حفظ کیفیت و بهبود عمر نگهداری و حفاظت در برابر فساد میکروبی خرما و جهت معرفی به صنایع مختلف غذایی به¬ویژه صنایع بسته بندی خرما تهیه می-گردد.

  • کلید واژه

    رطب/ بره موم/ فیلم خوراکی / زیست تخریب پذیر/

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.