Loading
0 رای
  • ارزیابی اثرات اقتصادی اجتماعی طرح توسعه میدان مرکزی میوه و تره بار الغدیر شهر اهواز با رویکرد زیست محیطی

  • نویسندگان مقاله
    • اعظم السادات حسینی الهاشمی عضو هيات علمي و استادیار گروه علوم محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات خوزستان
    • سعید ملماسی عضو هيات علمي و استادیار گروه علوم محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
    • علی دغاغله دانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست،ارزیابی آمایش سرزمین،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات خوزستان
  • چکیده مقاله

    یکی از فاکتورهای مهم اجرایی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در خصوص مدیریت زیست محیطی استفاده از روش ارزیابی زیست محیطی به عنوان یک ابزار مهم مدیریتی در مطالعاتی زیست محیطی و کاهش اثرات پروژه های صنعتی ، عمرانی و شهری و رعایت اهداف توسعه پایدار می باشد . در این تحقیق در فرآیند ارزیابی اثرات اقتصادی اجتماعی از مدلهای AHP وTOPSIS رتبه بندی اثرات و گزینه های تصمیم گیری استفاده شد . طرح توسعه میدان مرکزی میوه و تره بار الغدیر شهر اهواز به مساحت 30 هکتار که در جاده ورودی اهواز – اندیمشک روبروی پلیس راه قدیم قرار دارد در مقطع زمانی دی ماه سال1391 تا دی ماه 1392به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید. کلانشهر اهواز با دارا بودن جمعیتی معادل 891/425/1 نفر از پر جمعیت ترین شهرهای ایران می باشد. اقلیم شهر اهواز بر اساس مقیاسهای هواشناسی در گروه اقلیم های خشک بوده و این موضوع باعث شده در برخی ماههای سال قیمت میوه به دو برابر قیمت واقعی آن در سایر شهرهای ایران شود. لذا در این شهر لزوم وجود بازار متمایز با دیگر نقاط کشور ضروری است. از مهمترین ارگانهای خدماتی که نقش به سزایی در ارائه خدمات به شهروندان دارد شهرداری است. یکی از اجزاء بدنه شهرداری¬ سازمان میادین فرآوردهای کشاورزی می¬باشد. این سازمان با دخول در امر ایجاد بازارهای روز و شب میوه و تره بار احداث و نظارت بر میادین عمده ورود محصولات کشاورزی نقش کلیدی در تأمین سبد خانوار دارد. کلانشهر اهواز نیز از این قاعده مستثنی نبوده وبا تصدیگری بیش از 20 بازار میوه و تره بار و یک میدان مرکزی با همکاری اتحادیه صنف بارفروشان نقش عمده¬ای در تأمین میوه و تره بار و بازار رسانی در اقصی نقاط شهر دارد .
    با توجه به اینکه غرفه ها و خدمات گوناگونی در آن پیش بینی شده است که قبلاً وجود نداشته است لذا قادر به تغییر بافت اجتماعی ، شرایط فرهنگی و متغیرهای اقتصادی در شهر اهواز خواهد شد. نتایج تحقیق نشان می دهد يشترين وزن براي معيارها مربوط به معیار اقتصادی 637/0 و كمترين آن مربوط به معیار اجتماعی 105/0 مي باشد. همچنین در معیار اقتصادی شاخص اشتغال 177/0 دارای بیشترین وزن و شاخص درآمد منطقه ای 010/0 دارای کمترین وزن می باشد. در معیار اجتماعی کاهش قیمت دارای بیشترین وزن 032/0 و تامین نیازهای روزمره دارای کمترین وزن 002/0 می باشد. همچنین در معیار زیست محیطی زباله دارای بیشترین وزن 092/0 و امکانات تفریحی 006/0 دارای کمترین وزن می باشد.
    بنابراین به روش TOPSIS توسعه میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز به عنوان بهترین گزینه انتخاب میشود. و بررسی پارامترها با رویکرد زیست محیطی می تواند اطلاعات مفید و جدیدی به مسئولین مربوطه ارائه دهد .

  • کلید واژه

    ارزیابی/اثرات اقتصادی اجتماعی/زیست محیطی/میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز/خدمات شهری/مدلهای AHP وTOPSIS

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.