Loading
0 رای
  • مطالعه نماد رنگ در نگاره هاي دوران اسلامي (مطالعه موردي يك نگاره از ظفرنامه تيموري منسوب به كمال الدين بهزاد)

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    ظفرنامه تیموری کتابی مدیحه¬ سرایانه در مورد زندگی¬نامه و نبردهای امیرتیمور گورکانی است. ظفرنامه 935 هجری که در اوایل حکومت شاه تهماسب صفوی اجرا شده با داشتن 24 نگاره منتسب به کمال¬الدین بهزاد نسخه¬ای نفیس به شمار می¬رود. نگاره نبرد سپاهیان تیمور با سپاهیان فرج یکی از نگاره¬های کتاب مذکور است. هدف پژوهش حاضر بررسي مفهوم و نماد رنگ در این نگاره¬ بوده و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که رنگ در نگاره¬هاي اسلامي چه ويژگي¬هايي دارد و جايگاه آن در نگارگري چيست؟ انجام یافته است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عنصر رنگ جايگاه ويژه¬اي در هنر نگارگري ايراني دارد و از آنجا که رنگ مؤثرترين و برجسته¬ترين وجه تصاوير حسي و توصيفات تجسمي است و نگارگر ايراني آثار خود را بدون توجه به مفاهيم الهي مصور نمي¬کرده است. در نگاره نبرد سپاهیان تیمور با سپاهیان فرج که دارای ساختار هندسی بر پایه خطوط مورب بوده، رنگ¬ها به دو گروه سرد و گرم تقسيم ¬شده كه ميزان استفاده از هر دو نسبتاً يكسان است. هر طيف رنگي مفهوم خاص خود را دارد كه با توجه به اين مفاهيم نگارگر از اين رنگ¬ها بهره برده است.

  • کلید واژه

    رنگ، ظفرنامه تيموري، نبرد سپاهیان تیمور با سپاهیان فرج.

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.