Loading
0 رای
  • بررسی بینامتنیت نشانه های ایرانی با تمرکز بر آثار مرتضی ممیز

  • نویسندگان مقاله
    • مرضیه کشاورزی دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی هنر شیراز
    • حمید حمیدی مدرس موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی هنر شیراز
  • چکیده مقاله

    از زمان¬های گذشته تا¬کنون تاثیرپذیری از یک یا چند اثر در حوزه¬ی هنر، موضوعی بوده که ذهن هنرمندان و مخاطبان این عرصه را به خود مشغول کرده که آیا این امر می¬تواند صحیح باشد؟ چگونه؟
    نقد بینامتنی روش جدیدی برای تحلیل وبررسی آثار هنری از این جهت و پاسخگویی به این قبیل سوالات است. که برای این پژوهش ابتدا از بین نشانه¬های طراحی شده در بازه¬ی زمانی 1337 تا 1384 توسط مرتضی ممیز به عنوان پدر گرافیک ایران، نمونه¬هایی را که خود هنرمند اشاره کرده یا از طریق مشاهده و مقایسه قابل تشخیص است که تحت تاثیر آثار هنری ماقبل از خود قرار گرفته¬اند را انتخاب و با نمونه¬های کشف شده طی جداول و نمودارهایی به روش توصیفی تحلیلی، مقایسه و از نظر زمینه¬ی هنری و نوع بینامتن تجزیه و تحلیل شده¬اند. در آخر علی¬رغم ویژگی¬های منحصر به فرد نشانه¬ها که حاکی از ذوق هنری و خلاقیت هنرمند است، تشابهاتی بین آن¬ها و آثار هنری گذشته بخصوص دوره¬های هنری اسلامی(قرن 9 و10)، ایران باستان(شوش) شرق(ژاپن) که بیشتر در زمینه¬های طراحی نشانه، تذهیب، معماری و سفالگری و از نوع بینامتن ضمنی و آشکار بوده¬است، یافت شد. دلیل این تاثیر¬پذیری را می¬توان معرفی وانتقال هویت ملی هنرمند دانست.

  • کلید واژه

    بینامتنیت/نشانه/نشانه های ایرانی/مرتضی ممیز/متن

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.