Loading
0 رای
  • بیمارستان های سبز و محیط زیست پایدار: بررسی عملکرد سازمان تامین اجتماعی

  • نویسندگان مقاله
    • رحیم سهرابی کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بیمارستان امام حسین(ع) زنجان
  • چکیده مقاله

    مقدمه: بخش بهداشت و درمان از بخش های اقتصادی بزرگ دنیا محسوب می شود و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشورها صرف آن می شود. بیمارستان ها میزان قابل توجهی از منابع طبیعی، انرژی و مواد شیمیائی را مورد استفاده قرار داده و با تولید پسماندهای خطرناک و آلودگی آب و هوا تاثیرات بدی بر محیط زیست و انسان می گذارند. پروژه بیمارستان های سبز، بیمارستان های پاک و بیمارستان های سالم به معنی مراکزی است که با اتخاذ رویکردهای زیست محیطی باعث حفظ و پایداری محیط می شوند
    روش ها: اين مطالعه از نوع مقطعی(cross-sectional) است که با استفاده از آمار و اطلاعات اخذ شده از شرکت توف نورد ایران، اداره كل پشتيباني معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی، دفتر آماروفناوری اطلاعات وزارت بهداشت و دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی تدوین شده است. بخش اول این مطالعه مروری است جامع بر مبحث بیمارستان های سبز که برای گردآوری داده ها از بانک های اطلاعاتی خارجی چونGoogle Scholar، PubMed و ISI و داخلی مثلSID، IRANDOC و موتور جستجوی عمومی Google استفاده شده است.
    یافته ها: اکنون در عرصه جهانی فعالیت های زیادی برای حفظ و پایداری محیط زیست در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی انجام می شود و انجمن ها،اتحادیه ها و سازمان های مختلفی به صورت اختصاصی در این مورد به فعالیت می پردازند و مقالات، گزارشات ومطالعات موردی متعددی در این زمینه منتشر شده است. در این مطالعات مواردی چون مصرف انرژی و تولید انرژی های جایگزین، طراحی ساختمان های سبز، حمل و نقل، مدیریت پسماند، مواد غذایی، مدیریت آب و فاضلاب، خریدهای دوستدار محیط زیست، مدیریت مواد شیمیائی و اجرای برنامه های مدیریت محیط زیست(EMS) مورد توجه قرار گرفته است.
    نتایج: در ایران گزارشات جامعی در خصوص حفظ و پایداری محیط زیست در بخش های بهداشتی و درمانی یافت نشد هر چند فعالیت هایی به صورت پراکنده و عمدتاً در خصوص مدیریت پسماند انجام شده است. در این میان سازمان تامین اجتماعی با رویکرد استقرار سیستم مدیریت محیط زیست در برخی از مراکز ملکی خود(19 بیمارستان و 8 درمانگاه) از نظر اجرایی بسیار موفق عمل نموده و با استقرار این سیستم در بیمارستان شفا سمنان در سال 1383به عنوان اولین بیمارستان دارنده گواهینامه ISO 14001:2004 در ایران پیشگام بوده است.

  • کلید واژه

    بیمارستان های سبز/مراقبت های بهداشتی و درمانی سبز/بیمارستان های پاک/بیمارستان های سالم/تامین اجتماعی

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.