Loading
0 رای
  • بررسی موانع و محدودیت های ناشی از سکونتگاه های غیررسمی و تأثیر آن بر توسعه پایدار شهری (نمونه موردی: محله اسدآبادی شهر خرم آباد)

  • نویسندگان مقاله
  • چکیده مقاله

    اسکان غیررسمی ، پدیده ای است نابهنجار، که نسبت به بافت متداول شهر مشاهده می شود. این پدیده تجلی فقدان برآورده شدن نیاز مسکن وسرپناه اقشار کم درآمدی است که در فضای رسمی وبرنامه ریزی شده شهر جایی ندارند و در فرار از محدودیت های قانونی خارج از توان خود به برپایی سکونت گاههای نابسامان در حاشیه شهر به امید آن که به فرصت های شغلی با درآمد مستمر شهری دسترسی پیدا نمایند می پردازند و شامل افراد و خانوارهایی می شود که در محدوده ی فیزیکی واقتصادی شهر زندگی می کنند ولی هنوز جذب نظام شهری نشده واز بسیاری جهات با بافت اصلی شهر تفاوت دارند. به عبارتی از نظر اشتغال، سکونت، بهداشت، خدمات عمومی و تسهیلات زیر بنایی شهری در شرایطی نامطلوب به سر می برندناحیه اسدآبادی(کورش) خرم آباد نمونه کاملی از این نوع سکونت گاههاست. هدف از این پژوهش بررسی موانع و مشکلاتی ناشی از سکونت گاههای غیررسمی محله اسد آبادی در راستای توسعه پایدار شهری می باشد . روش این پژوهش بررسی توصیفی و تحلیلی است.نمونه موردی محله اسد آبادی شهر خرم آباد می باشد. تحلیل داده های تحقیق نشان می دهد که عدم توانایی اقتصادی مهاجران تازه وارد در شکل گیری سکونت گاههای غیررسمی در محله اسد آبادی خرم آباد نقش موثر داشته . به علاوه سکونت گاههای غیررسمی تهدید و چالشي برای توسعه پایدار شهر خرم آباد محسوب می گردند.
    این پژوهش شامل 5فصل می باشد که فصل اول شامل بیان مسئله، اهمیت تحقیق ، اهداف تحقیق، پیشینه و کلیاتی از پژوهش می باشد.
    فصل دوم شامل تعاریف، مفاهیم واصطلاحات از قبیل تعریف شهر از دیدگاههای مختلف وبررسی نظریه های مربوط به پیدایش شهرها می باشد. فصل سوم شامل ساختار جغرافیایی و موقعیت طبیعی محله اسدآبادی از قبیل موقعیت جغرافیایی استان لرستان، آب وهوای استان، ناهمواری های استان، منابع آب، زمین شناسی جغرافیای شهر خرم آباد و ... می باشد.فصل چهارم شامل تجزیه وتحلیل اطلاعات می باشد که با استفاده از نرم افزار SPSS اطلاعات مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته ودر پایان فصل پنجم می باشد که به بحث ونتیجه گیری و ارائه پیشنهادات این پژوهش پرداخته شده است.

  • کلید واژه

    شهر خرم آباد/ کوی اسد آبادی/ سکونت گاه های غیررسمی/توسعه پایدار شهری/

  • راهنمای خرید و دانلود
    • اگر در مجموعه Confpaper عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق دکمه زیر اصل این مقاله را خریداری نمایید .
    • با عضویت در Confpaper می توانید اصل مقالات را با حداقل 20 درصد تخفیف دریافت نمایید .
    • برای عضویت به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید .
    • در صورتی که عضو این پایگاه هستید،از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد سایت شوید .
    • لینک دانلود فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال میگردد .
نظرات کاربران

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.